גמילה מחיתולים | גמילת יום | גמילת לילה | טיפול קוגניטיבי התנהגותי
גמילה מחתולים הנה תהליך טבעי, וחשוב שתעשה בהתאם לבשלות הפיזיולוגית של הילד. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בהרטבה הנו הטיפול היעיל, במידה והילד מתקשה להיגמל. בטרם תחילת הטיפול יש לבחון האם מדובר בהרטבת יום, הרטבת לילה, גמילה ראשונית, או גמילה שניונית.
בשורות הבאות נציג את תהליך הגמילה מחיתול (פיפי בחיתול) על פי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. לקריאה על תהליך הגמילה מקאקי בחיתול, קרא כאן. לגבי גמילה אשר לא צלחה- הרטבה, קרא כאן.
למפגש עם אמיר מנהל המכון- מפגשי ייעוץ והתערבות ממוקדים
- ניתן להגיע לשניים עד שלושה מפגשי הערכה והתערבות עם אמיר
- כלי התערבות ממוקדים וישימים
- במידת הצורך- מפגשי מעקב אחת למספר חודשים- לשם בחינת תהליך השיפור
גמילה מחיתול הנה תהליך טבעי כחלק מהתפתחות הילד. את הגמילה רצוי להתחיל כאשר הילד מראה סימנים לבשלות פיזיולוגית המתאימה להתחלת תהליך הגמילה. כלומר, כאשר הילד מתחיל לקום יבש באופן קבוע ניתן להתחיל את התהליך הגמילה מחיתולים.
חשוב לזכור, גמילת לילה הנה לרוב תהליך טבעי שמתפתח בהתאם לבשלות הילד, כך שאצל רוב הילדים, אין צורך בהתערבות מיוחדת. המקרים שבהם נתערב כאשר הילד ממשיך להרטיב מעל גיל 3. הטיפול היעיל להרטבה מעל גיל 3 הנו הטיפול בפעמונית (זמזמם). במידה וטיפול זה אינו צולח, הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי התנהגותי הנו הטיפול היעיל בהרטבה. בטרם תחילת הטיפול יש לעשות הערכה לגבי סוג ההרטבה- הרטבת יום, או הרטבת לילה. וכן, באם מדובר בהרטבה ראשונית (הילד מעולם לא נגמל), או הרטבה שניונית (הילד נגמל תקופה וחוזר באופן פתאומי להרטיב- טיפול פסיכולוגי בילדים בהרטבה שניונית הנו טיפול קוגניטיבי התנהגותי).
גמילת יום- במקביל לכך שהילד קם יבש באופן רציף, ניתן לגמול ביום. יחד עם זאת יש הורים אשר מתחילים בגמילת יום ומשם עוברים לגמילת לילה.
ניתן, כחלק מההכנה ללוות את הגמילה בסיפורים מותאמים בנושא גמילה מחיתולים.
הורים הכינו את עצמכם וילדיכם לגמילה מחיתולים:
חשוב להתייחס לתהליך הגמילה כתהליך טבעי. מרכיב של לחץ, טענות כלפי הילד שקם רטוב, שכנוע הילד בלוותר על החיתול, עלול לייצר רגרסיה בתהליך הגמילה מחיתולים
בגמילת לילה אין צורך למנוע מהילד שתייה לפני שינה, או להעיר אותו באמצע הלילה. גמילה קשורה לתהליך פיזיולוגי, סביב השליטה בשלפוחית
סדר יום של שינה הקשור גם בללכת לשירותים בטרם השינה אפשרי כחלק מטקס השינה, אך דרישה מהילד כי יעשה פיפי יגרום לתהליך הפוך וימנע תהליך הגמילה ויישמר את ההרטבה
בתהליך הגמילה, במידה והילד מרטיב- זהו חלק משלב הגמילה. השתדלו לא להתייחס לכך, או להביע כעס, דאגה ו/או צפיות לא תואמות
שתפו את הילד בתהליך הגמילה בהתאם לגילו ולשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא, אך הימנעו מהבעת צפיות לא מותאמות. זכרו, לרוב הילד נגמל באופן טבעי (ניתן להשתמש גם במדבקות כשיטת חיזוק חיובית)
במידה והילד ממשיך להרטיב ללא התקדמות (שבועיים-שלושה שבועות), החזירו את החיתול. הילד עדיין אינו בשל פיזיולוגית. הבעת כעס, אכזבה, או תסכול, אינה מקדמת (ויוצרת תהליך של התניה שלילית). יש לזכור כי מדובר בבשלות פיזיולוגית. ניתן בשלב זה להקריא סיפורים מותאמים סביב גמילהולנסות כעבור מספר חודשים בשנית
ילד מעל גיל 3 אשר ממשיך להרטיב יש להתחיל בטיפול בפעמונית (זמזם). במידה וטיפול זה אינו צלח, יש לעבור לטיפול פסיכולוגי בילדים ממוקד- טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אשר יתערב סביב התנהגות הילד וההורים ויוביל לתהליך גמילה מסודר
ילד אשר נגמל מחיתולים וחזר להרטיב- "הרטבה שניונית" (לפחות לאחר חצי שנה), הטיפול המומלץ הנו הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
הורים, היו קשובים אל עצמכם ואל הילד. תהליך גמילה יעיל ונכון יתבצע כאשר ההורה קשוב לצרכי הילד, ולא למידע, או ציפיות לא מותאמות שנבנו על רקע ידע שגוי
לסיכום, תהליך גמילה מחיתולים הנו תהליך התפתחותי טבעי אצל ילדים. והרטבה אינה מאובחנת כבעיה רגשית לפני גיל 5 (אם כי מעל גיל 3 עדיף להגיע לטיפול לשם קידום תהליך הגמילה). רצוי להתחיל את תהליך הגמילה, עת הילד מתחיל לקום יבש וקיימת הבנה בסיסית בהתאם לשלב ההתפתחותי (ולעיתם רצון להיגמל)
במידה והילד מתקשה להיגמל הטיפול ההתנהגותי- פעמונית/זמזם הנו הכלי היעיל. במידה וטיפול זה לא צלח, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי- טיפול פסיכולוגי CBT בילדים הנה התערבות יעילה וממוקדת עם ההורים והילד לשם האצת תהליך הגמילה. ילד אשר נגמל בעבר וחזר להרטיב, לרוב הסיבה הנה רגשית, כלומר, ההרטבה הנה סימפטום חיצוני. מענה רגשי מותאם, יעזור לילד להיגמל.
הרצאות, סדנאות והדרכות לצוותים בכל הארץ
שלוחות המכון - חיפה, קריות, נהריה, יוקנעם ומרכז
טלפון ליצירת קשר : 0545-742352
דואר אלקטרוני: amir@shefercbt.co.il