הפרעות קשב והתנהגות- מידע | אבחון | טיפול קוגניטיבי התנהגותי
המאמר להלן מציג אסופה של מחקרים בנושא הפרעת הקשב, אבחון, הטיפול התרופתי, אבחון שגוי בהפרעות קשב וטיפול קוגניטיבי התנהגותי. המאמר יתייחס הן להפרעות קשב אצל ילדים והן להפרעות קשב אצל מבוגרים.
שאלות, מידע וייעוץ- ניתן לפנות לאמיר מנהל מכון שפר- 0545.742352, או לחץ כאן.
"הריטלין השתבש"- המחקר העדכני על תופעות הלוואי של הריטלין
האם ילדי סובל מהפרעת קשב וריכוז? אבחון על פי ה- DSM
אבחון שגוי ב- ADHD
"הילד הקשה"- הפרעות התנהגות קשות והטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הממוקד
ירון בן 39, גרוש ולו ילד בן 7 מספר: "ילדי אובחן באחרונה עם הפרעת קשב. קשיים בלשבת בכיתה, בלהתרכז, התנהגות חוצפנית וקשיים בקבלת הכללים גם בבית הספר וגם בבית. האבחון שלו גרם לי לחשוב על עצמי, בייחוד כשנאמר לי כי מדובר בהפרעה תורשתית. מאז שהייתי ילד הרגשתי כאילו יש לי בראש מעין ענן שחור, שלא מאפשר לי לקלוט את מה שאני שומע. לא הבנתי איך לאחרים הולך כל כך טוב בלימודים, ולי לא. העדפתי לברוח מבית הספר ולשוטט חסר מעש. המורים טענו שאני פשוט חוצפן ועצלן. בגיל ההתבגרות גיליתי את האלכוהול והגראס וזה מיתן את האי- שקט שלי, אבל תעודת בגרות מלאה אין לי. מה שהציל אותי אז, זה חוג כדורגל שהיה בשעות הצהריים בבית הספר. אחרי האבחון של הבן שלי עברתי בעצמי אבחון וגיליתי שאני סובל מהפרעת קשב וריכוז. הבנתי שהקשיים שלי בעבודה ובזוגיות, היום, קשורים גם להפרעה זו".
מחקרים אודות הפרעת קשב:
ADHD הנה הפרעה הקשורה למרכיבים של קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
הפרעת הקשב הנה נוירולוגית ותורשתית. עם זאת נמצא כי ילדים אשר עברו סיבוכים קשים בהריון ולידה, לצד פגים ומקרי חבלה בראשם, וכן חשיפה לאלכוהול, סיגריות וסמים בזמן ההיריון, עלולים לגרום להפרעה זו, בייחוד בפן ההיפראקטיבי והאימפולסיבי.
הפרעת הקשב מתחילה בילדות המוקדמת (לפני גיל 7), ונמשכת לרוב לאורך כל החיים, אם כי בגיל המבוגר, קיימים פחות דיווחים על היפראקטיביות ואימפולסיביות ובעיקר על קשיים בקשב (הפרעה שהתפתחה אחרי גיל 7, כנראה אינה הפרעת קשב).
האפיונים העיקריים ב- ADHD הנם, קשיים ב- הפניית הקשב, ריסון התנועה, עיכוב הדחפים, דחיית סיפוקים וקשיים בויסות ההתנהגות לפי חוקים, זמן ותוצאות עתידיות (1998,BARKLEY).
הקשיים אומנם באים לידי ביטויי ביכולות הלימודיות, אך הבעיה המרכזית הנה ביחסים החברתיים והמשפחתיים. היחסים מאופיינים בשתלטנות, בחודרנות, בתוקפנות, בפחות שיתוף פעולה והדדיות.
אבחנה מבדלת ואבחון שגוי- סימפטומים דומים של הפרעות שונות, עלולות להתפרש כהפרעת קשב. ההפרעות שיש לבחון בטרם אבחנת ה- A.D.H.D, הנם, פוסט-טראומה PTSD, חרדה, דיכאון, הפרעה מתנגדת ODD, הפרעות טיק, הפרעה כפייתית OCD, לקויות למידה, התעללות ומשברים (גירושין, מעבר דירה וכדו`). אצל מבוגרים בטרם, נתינת האבחנה של הפרעת קשב, נברר לגבי התמכרויות, דיכאון, חרדה, הפרעה דו-קוטבית והפרעות אישיות (גולדפרב, 2012).
אבחון שגוי ב- ADHD
מחקר הפורסם לאחרונה מציין כי ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מפתחים לרוב התנהגויות שליליות (ODD- הפרעה מתנגדת), מקבלים משוב שלילי מהסביבה והופכים לילדים בעלי דימוי עצמי שלילי (דיכאון), שעלול לגרור אותם להתנסות באלכוהול ובסמים בגילאים מוקדמים, ולעיתים אף להידרדר לפשע. עוד פורסם כי גם למבוגרים נטייה לשימוש באלכוהול וסמים, וזאת כדרך "לטיפול עצמי". זאת ועוד בגלל הנטייה האימפולסיבית, אף הם עלולים לפנות לתחום הפלילי. ד"ר וינר בראיון לעיתון ידיעות, מתייחס למחקר זה, ומציין כי להפרעת הקשב נלווים מצוקות נוספות, כמו הפרעות חרדה והפרעות במצב הרוח וכן מקשיים רגשיים נוספים (מתוך ידיעות אחרונות, 7 ימים, 2012).
תחלואה כפולה- 70% מהילדים הסובלים מהפרעות קשב סובלים מהפרעה נוספת. לרוב הפרעת הקשב הנה משנית וטיפול בהפרעה הראשונית, יוביל לצמצום הקשיים. התחלואה יכולה לבוא לידי ביטוי:
דיכאון והפרעת קשב- הערכה עצמית שלילית, תפיסה של סיטואציות חברתיות שונות כדחייה חברתית וחוסר הסתגלות אשר מעצימה בגיל התבגרות ויכולה להוביל להתנהגות אגרסיבית ואף לדפוסים עבריינים. השילוב של דיכאון ו-ADHD עומד על 18% מכלל האוכלוסייה המאובחנת. טיפול קוגניטיבי, המטפל במרכיבים של תפיסה מעוותת של עצמי ושל הסביבה, עוזרת בהחזרה לתפקוד תקין.
הפרעת קשב עם ODD/CD- התנהגות מתנגדת-מתריסה/קונדאקט- המרכיב המרכזי הנו התנהגות מרדנית, אימפולסיבית ולעיתים אף תוקפנית. יש לזכור כי ריטלין אינו מונע התקפי זעם, או מצמצם התנהגויות מרדניות אלו. שילוב זה הנו שכיח ביותר ומופיע אצל 40% מהילדים הסובלים מ-ADHD. "סמכות הורית" וטיפול התנהגותי, לרוב מצמצם הפרעה זו.
ADHD וחרדה- 25% מהילדים הסובלים מ-ADHD. החרדה אצל הסובלים מבעיות קשב וריכוז ממתנת לעיתים את החלק האימפולסיבי, אך מקשה בצורה דרמטית על התפקוד הלימודי. מה גם שריטלין נוגד חרדה ועלול לגרום לפגיעה רגשית והתפתחותית חמורה יותר עם נתינת התרופה. במקרים אלו יש לשקול תרופות הממתנות את המרכיב החרדתי, אם כי טיפול CBT יכול לצמצם ההפרעה ללא שילוב תרופתי במרבית המקרים.
לקויות למידה- מופיעה אצל 20% מהילדים. לרוב, במכלול הקשיים של הפרעת הקשב, קשיי הלמידה יקבלו את ההתייחסות המרכזית על ידי המסגרת החינוכית וההורים, אך כאמור, טיפול בקשיי הלמידה, אינו מסייע לבעיות הרגשיות הנוספות מהם סובלים הילדים, אשר עלולות להחמיר בגיל ההתבגרות.
הרצאות, סדנאות והדרכות לצוותים בכל הארץ
שלוחות המכון - חיפה, קריות, נהריה, יוקנעם ומרכז
טלפון ליצירת קשר : 0545-742352
דואר אלקטרוני: amir@shefercbt.co.il